Інформація для осіб з інвалідністю та інших
маломобільних груп населення
Відповідно до частини третьої статті 7 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", доступність правосуддя для кожної особи забезпечується відповідно до Конституції України та в порядку, встановленому законами України. Це, зокрема, стосується й безперешкодного доступу до приміщень судів маломобільних груп населення, - людей, які відчувають труднощі при самостійному пересуванні, отриманні послуг, необхідної інформації або при орієнтуванні в просторі. До них належать не тільки люди з інвалідністю (у тому числі, візочники), а й люди з тимчасовими порушеннями здоров'я (наприклад, людина на милицях стає маломобільною), літні люди, яким через вік та стан здоров'я важко самостійно пересуватися, вагітні жінки, батьки з дитячими візочками та багато інших.
- I. Інформація про відповідальних осіб, які мають надавати маломобільним групам населення, у тому числі особам з інвалідністю, кваліфіковану допомогу під час їх перебування в суді
Наказом Ратнівського районного суду Волинської області від 27.12.2019 року №34/01-07 визначено осіб, відповідальних працівників за доступ до правосуддя маломобільних груп населення під час звернення до суду. Такими особами є заступник керівника апарату Грицевич Лариса Василівна (робочий телефон (03366) 295 67) та провідний спеціаліст Жерш Тетяна Миколаївна (робочий телефон (03366) 295 67) , які зобов’язані, при зверненні до суду осіб з обмеженими фізичними можливостями, громадян похилого віку, інших маломобільних груп населення, надавати допомогу у оформленні заяв про надання копій судових рішень, документів про ознайомлення з матеріалами справи, консультативну допомогу щодо стану розгляди справи у суді, забезпечувати супровід вказаних осіб у суді тощо.
Повідомляємо, що представники сторін можуть обмінюватися між собою та судом документами в електронній формі. Офіційна електронна адреса Ратнівського районного суду Волинської області: inbox@rt.vl.court.gov.uа.
- II. Рекомендації щодо правил поведінки відповідальних осіб з особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення
У випадках звернення до Ратнівського районого суду Волинської області осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, особи відповідальні за організацію доступу до правосуддя повинні бути ознайомлені з правилами спілкування з даними відвідувачами.
З питань, що стосуються людини з інвалідністю, важливо завжди пам’ятати, що потрібно звертатись безпосередньо до цієї людини, а не до супроводжуючої її особи.
- Розмовляючи з людиною, яка пересувається на візку, намагайтесь розташуватися так, що її та Ваші очі були на одному рівні, тоді Вам буде простіше вести розмову. Також, можливо, Вам доведеться переміститись у більш «спокійну зону» для того, щоб допомогти такій особі поспілкуватись з Вами.
- Розмовляючи з людиною, яка має труднощі в спілкуванні, слухайте її уважно. Майте терпіння її вислухати, чекайте доки людина закінчить фразу. Не виправляйте її та не намагайтесь пояснити щось замість неї. Якщо це потрібно, ставте короткі запитання, які потребують коротких відповідей.
- Розмовляючи з людиною, що не чує, або має обмежений слух, дивіться їй прямо у вічі і говоріть чітко. Деякі люди читають по губах. Намагайтесь стояти так, щоб Вас та Ваші уста було добре видно та щоб Вам нічого не заважало.
- Особам, що не чують або мають обмежений слух, може бути необхідно читати по губах. Якщо це так, під час розмови дивіться прямо на них й не закривайте вашого обличчя й рота. Знайте, що яскраве сонячне світло чи тінь можуть заважати сприйняттю, ускладнити читання по губах. Говоріть чітко своїм звичайним голосом та зі своєю звичайною швидкістю, крім випадків, коли особа попросить Вас говорити голосніше чи повільніше. Використовуйте чіткі, коротші речення. Якщо особа з інвалідністю не зрозуміла Вас, не бійтесь повторити щойно сказане Вами або спробуйте перефразувати речення. Деяким особам, що не чують або мають обмежений слух, може бути легше зрозуміти Вас, якщо Ви також використовуватимете жестикуляцію руками, щоб пояснити напрям руху; також для правильного спрямування осіб з інвалідністю допомагає використання мап. Якщо Вас не зрозуміли, запропонуйте поспілкуватись за допомогою ручки й паперу. Коли Ви спілкуєтесь з особою зі складнощами в навчанні, використовуйте позитивну та просту побудову речення, як то "Ви шукаєте Ваше місце?" замість "Що Ви шукаєте?"
Етика спілкування та допомога людині з інвалідністю
- Не робіть висновків, що особа з інвалідністю потребує допомоги, тому що вона має інвалідність. Те, що Вам може здатись «боротьбою» чи подоланням перешкод, для когось може бути гарно скерованим звичайним процесом - у власному темпі та власним шляхом. Завжди спочатку спитайте, і якщо особа з інвалідністю каже Вам, що він/вона не потребує Вашої допомоги, просто прийміть цю відповідь. Не нав'язуйте свою допомогу й не ображайтесь, якщо від Вашої пропозиції відмовляться.
- Ніколи не торкайтесь людини з інвалідністю чи їх допоміжних засобів пересування без їх дозволу. Це неввічливо, а також може вплинути на їх баланс.
- Якщо Вашої допомоги потребує користувач візка, спочатку спитайте людину, куди вона хоче дістатись, а потім проінформуйте, що Ви збираєтесь довезти її.
- Якщо Ви супроводжуєте людину з порушенням зору чи таку, що не бачить, Ви маєте дозволити їй взяти Вас за лікоть та йти поруч. Завжди коментуйте шлях і маршрут, яким Ви йдете. Наприклад, "За декілька кроків ми повернемо ліворуч" чи "Ми підходимо до сходів". Коли Ви досягли необхідного місця, повідомте людину, де вона знаходиться.
НАЙГОЛОВНІШЕ: не стороніться людей з інвалідністю. Якщо Ви готові вести себе з ними з повагою й розумінням, вони не образяться, якщо Ви помилитесь.
Рекомендації із супроводу та взаємодії з людиною з інвалідністю
Загальні положення
- Коли Ви представляєтесь, намагайтесь потиснути руку, навіть якщо рухи руками у людини з інвалідністю обмежені, чи якщо вона має протез.
- Запропонуйте допомогу, але почекайте, поки вона буде прийнята, і надайте цю допомогу у той спосіб, у який Вас просить особа. Не ображайтесь на відмову.
- Не робіть висновків на основі спостережень: пам’ятайте, що будь-хто може мати приховані "порушення" – наприклад, діабет.
- Якщо Ви не впевнені у тому, що саме Вам потрібно робити – спитайте.
Людина з порушенням зору, або незряча людина
- Скажіть людині з порушенням зору, хто Ви, представте інших присутніх осіб і розкажіть, де вони знаходяться.
- Запитайте людину, чи вона потребує Вашого супроводу.
- Не хапайте людину, щоб супроводжувати її, дозвольте їй взяти Вашу руку; спитайте, чи хоче вона бути попередженою про сходи, двері та інші перешкоди.
- Коли Ви скеровуєте особу, переконайтесь, що людина знає й розуміє кожну деталь.
Особи, які користуються кріслом колісним
- Спробуйте опуститись на рівень очей користувача крісла колісного, або трохи відійдіть назад.
- Не нахиляйтесь і не спирайтесь на крісло колісне чи на інший допоміжний засіб людини.
- Спитайте людину, чи потребує вона допомоги під час переміщення, при відкриванні дверей, але пам’ятайте, що вона може виконувати ці функції сама.
- Залиште достатньо місця для тих, хто користується ходунками чи іншими допоміжними засобами під час ходи - не намагайтесь відібрати або схопити їх допоміжний засіб чи паличку.
- Не намагайтесь проявляти співчуття до особи, торкаючись до її голови чи плеча, оскільки це сприймається як патронаж/опіка.
Особи з порушеннями слуху, або глуха людина
- Щоб звернути на себе увагу глухої людини, помахайте рукою, або доторкніться до неї.
- Дивіться безпосередньо на особу (навіть якщо вона користується послугами перекладача жестової мови) і розмовляйте звичайним голосом, не закриваючи обличчя руками.
- Намагайтесь не використовувати довгих складних речень.
- Будьте терплячі з людьми, які мають труднощі в спілкуванні; не виправляйте їх; не закінчуйте їх речення замість них. Якщо Ви не розумієте, попросіть їх повторити сказане. У спілкуванні з слабкочуючими чи глухими особами в нагоді інколи можуть стати ручка з папером
III. Інформація з фотозвітом щодо доступності приміщень суду для маломобільних груп населення
Вхід до приміщення Ратнівського районного суду Волинської області
обладнаний стаціонарним пандусом, кнопкою виклику з переговорним пристроєм і табличками з відповідною інформацією про пандус, кнопку виклику, напрямок руху для маломобільних груп населення, розташованими на прийнятній для маломобільних груп населення висоті (у т.ч. для інваліда на візку). В суді також наявний звуковий орієнтир Метроном-04».
Також маломобільні групи забезпечені безперешкодним доступом до трьох залів судових засідань, які знаходяться на першому поверсі приміщення суду. Тут є змога повноцінно користуватися столом, мікрофоном під час участі у судовому засіданні.
На першому поверсі, на стендах у фойє розміщені номери телефонів суду, зразки процесуальних документів та інша корисна інформація. Прийом громадян забезпечується канцелярією суду, яка знаходиться також на першому поверсі. Маломобільні групи населення обслуговуються поза чергою!